Een goed Disaster Recovery-plan
Wie kan er nog zonder?
Voor steeds meer organisaties, groot en klein, heeft het uitvallen van een of meerdere servers grote gevolgen voor de bedrijfsvoering. Dit komt, omdat ze in grote mate afhankelijk zijn van hun ICT-systemen. Wanneer het gebeurt, heeft het dan ook direct financiële gevolgen.
Het belang van een goed Disaster Recovery-plan wordt daardoor steeds groter. Veel bedrijven vinden het echter complex en lastig om een dergelijk plan op te stellen. Als er een plan is en men regelmatig een back-up maakt, dan is het vertrouwen niet groot dat zonder problemen de bedrijfsdata volledig herstelt kan worden, zo blijkt uit onderzoek.
KSE Process Technology, leverancier van o.a. doseer- en weegsystemen stelde het afgelopen jaar een Disaster Recovery plan op. Een gevolg daarvan is dat ze nu colocatie afnemen in ons datacenter.
We stelden Farhaz Hofman, ICT-specialist binnen het bedrijf een aantal vragen over hun DR-plan.
Wat is de aanleiding geweest voor KSE om een Disaster Recovery-plan op te stellen?
Met ons huidige plan waren we niet snel genoeg. De back-ups gingen naar een NAS op een externe locatie, waardoor het restoren van kritieke systemen enkele dagen zou duren. Dat is niet te doen.
Hoe heb je het opstellen van het plan aangepakt?
Het begon met het maken van een goede afweging tussen wat we willen, wat we nodig hebben en welke restore tijd acceptabel is. Verder wilden we een oplossing die aansluit op onze huidige back-up oplossing, met technieken die voor ons bekend zijn.
Tot slot hebben we gebruik gemaakt van enkele best practises en van gewoon gezond verstand.
Waar liep je tijdens het opstellen tegen aan?
Je moet een realistisch beeld schetsen voor de directie. We hebben meerdere ideeën opgesteld, maar de eindkeus bij de directie neergelegd.
Vooral bij de plannen die ik terug kreeg van partijen die een hosted oplossing aanboden, is dat ze toch hun eigen draai aan een plan geven. Vaak ook tegen specifieke wensen van ons in. Daarom hebben we alles uiteindelijk in eigen hand gehouden.
Wat zou het gevolg voor KSE kunnen zijn als er geen Disaster Recovery-plan is?
Het gevolg zou dan een veel langere stilstand van bedrijfsvoering zijn bij een hopelijk nooit voorkomende disaster. En dat heeft dan ook weer de nodige gevolgen. We hebben een 24/7 storingsdienst voor onze klanten. Stilstand bij ons betekent in geval van een storing ook een veel langere stilstand bij de klant.
Heeft KSE er vertrouwen in met dit plan dat het zonder problemen bedrijfsdata volledig kan herstellen?
Ja, het pakket waarmee wij onze back-ups maken heeft zich al bewezen. Doordat de DC-locatie een externe storage locatie word binnen het pakket geeft dit hetzelfde vertrouwen.
De ICT-afdeling heeft ook een zeer open communicatielijn naar de directie, en hierdoor heeft de directie goed vertrouwen in de keuzes die ICT maakt.
Zijn er nog andere belangrijke aspecten/voordelen die dit DR-plan biedt?
Door deze setup, kunnen we nu onze VPN’s die we hebben naar onze klant ook via Global-e Datacenter laten lopen. Hierdoor zijn we niet meer afhankelijk van de glasvezelverbindingen naar ons hoofdkantoor.
Uit bovenstaande blijkt dat het hebben van een goed Disaster Recovery-plan van essentieel belang is. Niet alleen voor uw eigen organisatie, maar ook voor uw klanten.
Uit de case van KSE blijkt ook dat in bepaalde gevallen het afnemen van colocatie valt te prefereren boven een oplossing in de Cloud. U heeft immers meer vrijheid om het in te richten zoals u dat zelf wil.
Wilt u meer weten over dit onderwerp of over onze colocatie dienst, neem dan contact met ons op.